-
Nån som vet vad som kommer att hända mig?
Har en liten undran som grämer mig.
Jag har inget jobb och heller ingen a-kassa, no money what so ever. (jag har levt som hemmafru och inte tagit mig ut i arbetslivet än, blev mamma vid ung ålder och gifte mig när jag var 19)
Kommer jag att få hjälp av soc när vi skiljs? Kan dem tvinga mig och flytta från en hyreslägenhet för att dem tycker den är för dyr?
Nån som varit/är i samma situation?
-
Hej,
tror absolut du kommer få hjälp. De kan dock tvinga dig flytta om det anser den är för dyr. Sent svar - men bättre än inget alls, kanske?
-
Hej!
Känner igen mig i din situation lite. Jag har en annan historia, men den är lång. Hur som helst. Börja med att gå till Arbetsförmedlingen. De hjälper dig där med att du måste skriva in dig som arbetslös, hur du ska fylla i ett CV, kurser och tänkvärt. Sedan ringer du till Alfa kassan och berättar att du är inskriven på Arbetsförmedlingen. Ja, de kan tvinga dig att flytta från din hyreslägenhet efersom den äger man inte. Bostadsbidrag får du och har rätt till, då måste du fylla i ett formulär från Försäkringskassan om inkomst, barn, hur stor lägenheten är och vad hyran är på. Har du inga pengar och inte ger något kan man gå till Socialkontoret och be att få en handläggare som benar upp din situation. De är vänliga och det är klart att samhället hjälper till om det behövs. Det enda som behövs är att fråga sig fram och det är de bästa svaren som jag kan ge dig. Tro mig, jag har kämpat och gör fortfarande. Men snart vänder det och då har man lyckats med att ta tillbaka självkontrollen igen. Lycka till
Kämpar Suss
-
Hej
jag är precis i samma sits som du... maila mig... mammamymamma@gmail.com skulle behöva en vän...
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler