Kan inte låta bli att reagera på lite skrivet här...
Kan hålla med om att män tänker och handlar annorlunda än vi kvinnor, och detta är ju vetenskapligt bevisat, men jag håller med mycket i vad L L säger... Jag är en lämnare... har kämpat i 16 mån för att våra vuxna barn och min man ska vänja sig vid situationen...och det har gått bra, men jag glömde mig själv i detta, har levet med såna skuldkänslor, förtvivlan, rädsla, osäkerhet och sorg....MEN
Jag är ingen sämre människa för att jag lämnar, inte sämre mamma, farmor, vän osv... jag gör något så att vi båda kan utvecklas som människor och känna livsglädje igen....för visst märkte min man att något inte stod rätt till...jag var inte lika glad, oftare trött, tyckte inte något var roligt...barnen kom hem...då kom glädjen igen..men sedan kom tomheten, och varför...Ja det vet jag inte ...jo det visste jag men det tog nästan 7 år och en svår depression med en sjukskrivning i 2.5 år...och inte ens under denna tid erkände det för mig själv...
Har/hade en otroligt snäll, omtänksam, hjälpsam, trygg man, men jag kände mig väldigt ensam i förhållandet...jag var den starke, jag var den som tog hand om allt, när fick jag vara svag...vem hade jag att luta mig åt....jo min äldste son som alltid tog de pratstunderna med mig...
Låter säkert konstigt men min man har aldrig varit en ödmjuk, empatisk person och detta har stört mig mycket då jag är väldigt lyhörd för människors mående.
Gemensamt här är att lämnare inte "kämpar" men att inte märka nått i ett förhållande som man haft i så många år kan jag tycka är lite konstigt?

känner man varandra då, innebär det att man är på samma våglängd, alla verkar ju vara helt oförstående om att något varit fel, eller så har man blundat för det.
Vet att alla håller med om att det inte är bättre att leva i ett äktenskap/förhållande som bygger på falska kärleks förklaringar, lögner, ett familjeliv/förhållande som inte är äkta....
Men varför inte vända spegeln mot sig själv och försöka se vad jag (lämnad) har för del i det hela, finns det inga fel alls här??? man är ju två i ett förhållande....och jag kan som mamma erkänna att jag har varit mamma till 90%, kvinna/hustru/älskarinna 10%...vilket jag tror många av oss känner igen sig i.
Sen att man hittar en tredje part, då blir det ju inte bättre, men bara det är ju en signal om att något inte är rätt i förhållandet!!!! Visst är det bättre att lämna utan tredje part inblandad, men ibland är det något som utlöser det som har varit på G utan att veta hur man ska göra...fegt OK, men vem har sagt att man ska förstå allt som händer....och att det ska finnas en förklaring till allt...inte vet jag!!!!!
Man känner sig nog mer ratad, kasserad, eller vad det nu kan vara när man lämnas, (har själv varit där)
än den som lämnar, men skuldkänslorna, sorgen, är inte lättare för oss även om det är vi som tar steget..
Jag lovar att det är minst lika stort helvete att lämna som att lämnas...det finns ingen som gör det med en axelryckning...men man kan visa sina känslor på olika sätt....
Visst finns det idioter som inte kan bete sig som folk, men dra inte alla över en kam...
Det finns ett forum för er som blivit lämnade....här, som lämnat efterlyste
Men var finns ett forum för oss som lämnar...

?