Skilsmässa - Ett forum där man kan prata om separationer
29 Juli 2010 kl. 15:58:11 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: 'SMF - Just installerat!'

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Helvetesresan påbörjad  (läst 2936 gånger)
Lilla hunden
Fullständig medlem
Antal inlägg: 58

« Svara #29 skrivet: 3 Februari 2010 kl. 12:49:43 »

Har några tunga dagar både bakom och framför mig. Mannen har fått tid på sjukhus och har åkt in dit idag för operation av de cystor som hittats i honom. Innebär att han kommer att få besked inom kort om de är elaktartade eller inte. Ångesten i honom har varit och är enorm. Jag har försökt stötta så gott jag kan på olika sätt men det är jättesvårt eftersom han bara jobbar för att få mig att komma tillbaka. Vilkorslöst. Och såklart blir han besviken och får ännu mer ångest när jag inte ändrar mitt beslut. Vet inte hur många gånger jag ältat det här i huvudet, men kommer hela tiden till samma svar, jag kan inte gå tillbaka bara för att han blivit sjuk hur tragiskt det än må vara. För mig skulle det vara ett svek både mot mig själv och honom... Varför varför varför kan han inte bara ta emot det jag faktiskt erbjuder honom?Va?
Anmäl till moderator   Loggat
MissM
Fullständig medlem
Antal inlägg: 94

« Svara #28 skrivet: 31 December 2009 kl. 12:56:57 »

Hej Lilla hunden,

Inte alls flummigt bara lite trevande undrande sökande, kanske år 2010 blir just så spännande som livet faktiskt kan vara. Ibland. Och när det inte är för jävligt (som för mig just nu).

Önskar dig allt gott och hoppas att färväntningarna infrias.

Kramar /MissM
Lilla hunden
Fullständig medlem

« Svara #27 skrivet: 30 December 2009 kl. 15:02:43 »

Sitter här på jobbet och har utfört de sista sysslorna för året. Skall strax gå härifrån men var tvungen att kolla till er lite först.
Har lite svårt att formulera vad jag vill utrycka och säga,..  men det känns lite som att 2010 nog blir året där iaf jag kanske kan lyfta blicken och fokusera mer på framtiden än på det som varit. Min skilsmässa kommer att gå igenom i början på mars när jag skickar in "avslutningshandlingarna" efter betänkteriden. Känner både bävan och förväntan inför det nya året.... hm, det här blev lite flummigt...sorry.

Men - iaf vill jag önska er alla här som kämpar och sliter STORA FÖRBÄTTRINGAR i era liv under 2010 och att ni når de mål ni strävar efter.

Kram  Leende (smiley)
mamma mu
Hjältemedlem
Antal inlägg: 709

« Svara #26 skrivet: 19 December 2009 kl. 12:50:52 »

Hej på dig snickarn
Har funderat hur det går för dig. Vi är alla i samma båt och har svårt med jul o nyår. Men vi skall klara det och hoppas på att det nästa år är VÅR jul o nyår. Vi stöttar varann. Nu skall jag iväg o fira dotterns 18 års dag. Är lite orolig men nog skall det väl gå bra. Kram
snickarn
Fullständig medlem
Antal inlägg: 36

« Svara #25 skrivet: 19 December 2009 kl. 12:22:44 »

Får bera en enorm panik när jag tänker på jul o nyår. Känner bara att jag inte vill vara med. Vet helt enkelt inte hur jag ska ta mig igenom denna helg.
Lilla hunden
Fullständig medlem

« Svara #24 skrivet: 18 December 2009 kl. 15:40:30 »

Hej Pippi,
vet hur det känns när man försökt och försökt igen och inte längre kan och vill. Men ändå vill den andre väl...
Hoppas det kan lugna ner sig så att ni klarar att fira jul tillsammans med barnen. Kanske kan ni tänka att ni får sänka lite på alla förväntningar man har på julen bara ni kan vara tillsammans? som vänner?

Jag var hos en ny familjerådgivare som är utbildad psykoterapeut. Vi hann inte så långt vid det första besöket, det tar en stund att förklara vad som hänt och vad som är problem. Men ändå på den korta sessionen förtydligade hon för mig att jag inte kan styra över makens (uteblivna) relation med vår dotter.... om han väljer att förskjuta henne kan jag inget göra..även om smärtan över att han behandlar henne illa sliter mig i stycken...ja, jo, jag kan ju alltid gåtillbaka till honom, det är ju det han försöker pressa fram. Men det är inte längre ett alternativ.

Har en ny tid dagen före julafton, känner tilltro till att hon kanske kan hjälpa mig vidare.

Återigen, tack till er alla här ni är också till stor hjälp.

Styrkekramar till er alla, trevlig helg!
Pippi
Nykomling
*
Antal inlägg: 3

« Svara #23 skrivet: 18 December 2009 kl. 09:31:11 »

Jag hade just börjat svara ärligt när min man undrar vad jag har för planer, och vi pratade om att separera framåt våren... Sedan blev han Mannen förtvivlad och stack hals över huvud i förrgår. Packade och flyttade hem till en kompis. Sedan ringde han 1000 gånger på mobilsvararen och var mest arg och väldigt elak. Jag förstår att han är jätteledsen så jag sväljer. Fick höra om gamla otroheter som jag inte vetat om...  Han samlade i alla fall ihop sig och träffade jättebra vänner som talade om för honom att jag nog måste göra såhär. Att jag måste rädda mig och barnen (5,7 och 9 år) eftersom det finns missbruk med. Att han måste åka hem och fira jul med sina barn. Vi hade det bästa samtal vi haft på många år i telefon igår. Jag kunde berätta ärligt hur jag känner och kännt och han förstod. Skall till min terapeut idag och sedan kommer han hem igen och stannar till jul. Sedan får vi se. Jag är orolig. Även om jag inte ville ha en sånt här dramatiskt uppbrått, framför allt inte för barnen, så vill jag inte ge honom förhoppningar. Han säger att han skall ta tag i missbruket... har hört det förr... men det här är ärligt menat... Jag sa till honom att, om han sagt det för ett år sedan, och  menat det så som det låter nu, så skulle jag ha ropat halleluja. Men nu har jag börjat längta så otroligt mycket efter ett eget liv, att det gör nästan ont. Jag vill faktiskt inte längre. Jag vill inte. Jag kan inte säga att jag vet att jag inte älskar honom, han kan vara världens underbaraste,... och så barnen......och julen.....
MissM
Fullständig medlem

« Svara #22 skrivet: 15 December 2009 kl. 10:53:28 »

Pippi,

Jag tar till mig fast jag vill ha mannen tillbaka. I stort är det precis så jag tänker, vi måste frigöra oss, göra saker var för sig, saker vi tycker om. Min övertygelse: Om han inte varit så rädd för att prata och inte valt bakdörren istället, hade vi kanske fortsatt tillsammans. Alldeles för mycket var bra för att det ska kasseras utan någon form av återanvändning.

Spännande att följa allas öden här om de väljer att fortsätta skriva.

Kram  Lycka till /MM
Pippi
Nykomling
*
Antal inlägg: 3

« Svara #21 skrivet: 15 December 2009 kl. 10:28:11 »

Jag följer den här tråden med stort intresse! Så många kloka råd som jag tar åt mig av, och jag tycker att du också är mycket klok Lilla hunden. Jag pratade just med min man i telefon och vi kom överens om att separera i vår. Efter att jag i 20 år, om inte ständigt så åtminstånne ofta, funderat på separation började jag i en annan ända. Jag började helt enkelt se på mig själv som den jag ville bli. Jag slutade lägga skiljsmässan emellan mig och min självständighet, Typ: "Om jag inte hade honom att ta hand om så skulle jag ..." Jag började i stället göra det där som jag ville. Jag åkte på minisemester med tjejkompisarna, jag gick till en terapeut som konstar pengar, jag jobbade över utan dåligt samvete... - eller funderar i alla fall på att göra det idag Med glimten i ögat (blinkande), jag planerar en semester som jag vill göra, jag äter mat som jag gillar. Vad händer, jo han slutar att bryta ner och binda mig och börjar också att frigöra sig. Han har återupptagit ett stort intresse som legat i träda t.ex. Inte så att han välkomnar diskussionerna om skilsmässa. Han vill inte, men det blev mycket lättare att prata om det och det känns som om vi är två individer jämsides i stället för att vi krampaktigt håller i varandra föra tt vi tror att en eller båda skall gå under annars. Vi kan leva tillsammans eller inte, men just nu känns det i alla fall inte som om en av oss eller båda är helt beroende av det här äktenskapet och då blev det så mycket lättare. Inte lätt, men lättare. Lilla hunden: försök att hinna med att göra något som du tycker är riktigt roligt.
Lilla hunden
Fullständig medlem

« Svara #20 skrivet: 15 December 2009 kl. 08:04:06 »

Tack MissM för en fin "bild".
Just nu är mitt träd utsatt för storm, det böjer sig och kvider, det håller på att slitas upp med rötterna och det slits av grenar... men - det är ett mycket livskraftigt träd så det kommer att stå kvar...

Jag försöker visualisera det såsom det ser ut en vårdag med spirande gröna blad, belyst av solen..starkt och vackert..

Har återigen bokat tid hos familjerådgivning för mig själv. Tyvärr skall min gamla sluta så jag får träffa en ny vilket innebär lite uppförsbacke i form av att jag måste dra "historien" igen. Men känner att jag måste ha stöd i den "nya kris" i krisen som uppstått.
Måste dock säga att här på forumet finns så himla mycket kloka och snälla människor. Ni är till stor hjälp alla. Tack!
MissM
Fullständig medlem

« Svara #19 skrivet: 15 December 2009 kl. 06:41:11 »

Godmorgon,

Hemskt att vara arg och otrevlig. Det ska du verkligen inte behöva vara. Behandla honom som en tonåring. Ta fram dina pedagogiska verktyg och gör som du skriver. Var tydlig och upprepa samma sak hela tiden. Ändra inte på någonting av det du säjer. Se dig själv som ett träd med djupa rötter men med en trädkrona som rör sig när det blåser. Låt honom stångas och se hur trädkronan böjer sig åt alla håll beroende på vinden. Se också hur den reser sig igen. Det gör du också.

Tänker på dig och hoppas att du orkar/MM
Lilla hunden
Fullständig medlem

« Svara #18 skrivet: 14 December 2009 kl. 15:34:49 »

Hej,
har träffat maken och försöker vara tydlig i mitt förhållningssätt till honom samtidigt som jag anstränger mig för att vara vänlig och omtänksam eftersom han blivit sjuk. Men - han "utnyttjar" det faktumet att jag vill honom väl känns det som. Han vet precis vilka knappar han skall trycka på...mängder med sms i olika varianter har jag fått i helgen.. Obeslutsam alla går ut på att jag skall flytta tillbaka för att han "inte klarar sig" utan mig.
Skall jag bli tvungen att bli arg och otrevlig för att han skall förstå?? Han använder sig av känslomässig utpressning...

Har bokat tid för mig hos (en ny!) familjerådgivaren i morgon.

Kram!
Lilla hunden
Fullständig medlem

« Svara #17 skrivet: 11 December 2009 kl. 14:04:18 »

Till LL och J...skall läsa era kloka ord och goda råd om och om igen.

Tack!

Varma kramar till er och alla andra som behöver dem!
Johnnyboy
Hjältemedlem
Antal inlägg: 539

« Svara #16 skrivet: 11 December 2009 kl. 13:42:36 »

Hej Lilla hunden!

Det är skillnad på eget ansvar för sitt eget liv
och andras ansvar för sitt liv.
Man kan och bör vara vänlig förstås för det tjänar alla på, barn som vuxna.
Det finns olika bitar i allt du skriver och har skrivit om i din tråd innan.

Jag citerar dig själv i några av dina tidigare inlägg:

Citat
Känslorna man tvingas handskas med är jobbiga..precis som du skriver kan man inte ändra en annan människa, lika lite som man kan "ta bort" sina egna känslor. Man tvingas verkligen jobba med sig själv i en separation...

Citat
Jag kan konstatera att det inte går att vara "allt" åt en annan människa, finns det brister i självkänsla och annat kan inte den andra parten i förhållandet täcka upp det. Det blir isf på bekostnad av det egna jaget precis som du skriver...man tappar bort sig själv.

Citat
Hur skall man tänka när det hela tiden dyker upp tankar som motverkar det jag bestämt mig för?? jag vet ju såväl att vår relation aldrig kommer att fungera, ändå mår jag jättedåligt av att skiljas. Det påverkar så många i vår omgivning...jag är så van vid att alltid styra upp och ordna så att allt fungerar.._inga-länkar rasar allt känns det som. Fast iof säger både dottern och alla andra att de vet att jag måste ta mig loss och stödjer mig i det. Mitt största hinder är mitt eget undermedvetna...

Ja, ofrånkomligt är förstås att man tvingas jobba med sig själv och relationen i en separation. Särskilt efter många år och barn tillsammans. Det arbetet är också till stor nytta för alla i framtiden tänker jag, i alla fall till betydligt större nytta än att förfuska och fly i alla fall. Och du verkar ha arbetat mycket med många bitar i all er relation och det som nu är.

Nej, man kan inte vara "allt" för annan människa och täcka upp totalt utan att kraftigt riskera att tappa bort sig själv i detta. Har du haft denna roll delvis självpåtagit och delvis påtvingat?

Du verkar veta vad du vill. Vet du det?
Mår du dåligt och vill skiljas eller vill du skiljas och därför mår dåligt?

Att lämna är inget enkelt, jag vet. Att orsaka någon som man tycker mycket om (i bästa fall) som person smärta och besvikelse är ångestskapande och skuldgenererande. Men att inte ta sig själv på allvar och svika sig själv är allvarligare. Men resan till insikten om vad som är möjligt för en själv kan vara lång men den måste/borde göras - för allas skull.

Allt blir annorlunda efter en skilsmässa. Man kan inte räkna med att allt är fortsatt ungefär som vanligt. Det blir annorlunda. En skilsmässa har konsekvenser. Man kan inte planera för och styra händelseutvecklingar. Det som blir det blir. Man kan vara sig själv, ärlig och inbjudande. Man kan inte heller räkna med att alla ska förstå - om ens någon kan förstå - jag tror kanske inte det är möjligt.
Man kan räkna med respekt från en del människor, de som visar sig vara ens vänner - och som förstår att livet inte är enkelt, att livet rymmer svårigheter, att svagheter finns hos oss alla och att man alltid är två i en relation som i högre eller mindre grad på ett bra eller mindre bra balanserat sätt bidrar (eller inte) till relationens utveckling och hur den har kommit att bliva.

Man kan inte bara ge och ge och ge men man behöver också det och främst tror jag. Man behöver få också, men inte bara eller mest få och få och få.
Balans, ömsesidighet, jämbördighet i detta bidrar till en stark relation som kan "andas", vara inspirerande, bli livskraftig.
En balans mellan och respekt för partnernas styrkor och svagheter genererar frihetskänslan inom relationen. Bundenheten finns där alltid oavsett vilken människa vi lever med.
Vi känner och märker när obalansen infinner sig, när vi dräneras på energi, när lusten och attraktionen tappas.

Alla relationer är ett arbete. Tyvärr kan vi av olika anledningar tappa/glömma det arbetet - när respekten för arbetet negligeras och saker och ting tas mer för givet.
En relation kan plötsligt uppstå lika enkelt som den plötsligt kan tappas bort.

Det är lätt att vara efterklok, att se saker och ting klarare senare än när man är mitt uppi det.
Allting tar tid: en relation och arbetet för den, en separation/skilsmässa och arbetet med konsekvenserna av den likaså.

Inget går att forcera med mindre än kortsiktiga lättare lösningar men troligen med längre och och tyngre framtidsproblem.

Så: Ta tid för det som behöver tas tid. Lyssna på dig själv och respektera dig själv och dina val och inse att ansvaret för hur DU känner att du måste göra är ditt. Inse att varför ni är där ni är beror inte endast på dig - ni är och har alltid varit två.
Räkna inte med att mskor ska kunna förstå - räkna i stället med att vissa människor abolut inte kan förstå därför att de inte har insikt i det som är och sker, räkna med att vissa andra kan förstå och respektera bättre. Ditt största hinder är ditt eget undermedvetna skrev du tidigare. Kanske ditt undemedvetna då måste inse dag/steg för dag/steg att det är skillnad på ansvar och medkänsla.
Jag har själv jobbat med de bitarna - att agera utifrån vad jag själv tycker kontra agera utifrån att vara till lags/tycka synd om/göra annan nöjd. Risken att agera utifrån att inte göra annan människa ledsen/besviken är förstås uppenbar: Man sviker sig själv. Om du verkligen kommer fram till att du måste handla som du måste, så måste såna som du och jag och vi alla komma fram till att det det bara är det egna stundtals också tunga ansvaret vi kan ta som det viktigaste och bästa ansvaret. Det ansvaret kan innebära att stå ensam i det för ens partner och omgivning kanske tycker något annat. Det kan bli tungt men självrespekten och självkänslan hos dig är mest beroende av fattade beslut som grundas vad man själv verkligen och ytterst sätt vill och står för. Men ingen undkommer smärtan och sorger i det hela, för där finns fina saker också. Allt är inte entydigt och svartvitt - så mycket enklare det vore då kan man ju tänka.
Nej, lämnare gör lämnade mer eller mindre besvikna. Det är ofrånkomligt. Andra människor kan också bli besvikna. Många förhoppningar om framtiden har funnits där på olika sätt.

Men livet är förändring och allting har sin tid. Inget är statiskt och för evigt.
Att leva är kanske att göra det bästa av allt liv med det ansvar som är just vårt eget.
Varken mer eller mindre ansvar är möjligt och rätt.
Det är förmågan att välja och att stå med ansvaret för det som
i grunden är respekten för oss som människor och personer
och också i längden gagnar oss och hjälper oss att leva. tror jag.

Jag önskar dig all lycka till i ditt och ert vidare.
Ta hand om dig.

Kram!

/J
« Senast ändrad: 11 December 2009 kl. 13:57:58 av Johnnyboy » Anmäl till moderator   Loggat
Lucky Luke
Seniormedlem
Antal inlägg: 224

« Svara #15 skrivet: 11 December 2009 kl. 13:36:25 »

Hej!
Så trist och tråkigt!
Vad jag kan se, om jag läser dina tidigare inlägg, är att, ni i princip, står och stampar på samma fläck som ni gjorde för ett halvår sedan.
Min spontana reaktion är att du är själv ansvarig för ditt liv och hur du mår. Att din man har blivit sjuk är naturligtvis olyckligt och beklagligt, men att utifrån den situation skuldbelägga dig är lågt.
Att ge dig råd är jättesvårt....
Men tydligen angriper han det här genom att "söndra och härska".

Kramar/LL
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!