Hej!
Det ÄR tungt att vara ensam om vad man känner i en relation, dvs när man inte har samma upplevelse och känslor som den andra/e och när man tvingas ompröva sitt tidigare liv.
Jag vet det själv av egen erfarenhet alltför väl och det är mycket man ska igenom.
Jag kan bara säga att efter mörkaste mörka och dystraste dystra, efter obehagligaste obehaglia och svåraste svåra så finns det bara en väg.
Många av oss (vilka vi än är) har varit där nere i allt detta. En dag vänder det och klättringen går uppför och du börjar märka det, ljusglimtarna blir fler och fler, bördans vikt minskar och du känner det, du börjar andas lättare och glädjen vänder sakta men säkert åter.
Det tar sin tid och måste få ta sin tid, för det är mycket som man måste igenom.
Tunneln kan till en början kännas totalt lång, totalt kall och totalt livlös,
men många är vi som sakta i den börjat förnimma slutet och en ny början, värmen och det hoppfulla igen.
Cecilia J skrev ett väldigt tänkvärt svar. Läs det igen.
Jag citerar ett par meningar från det:
Livet måste levas i autensitet och äkthet.
Utveckling går genom smärta.
En sak till. Jag tror på styrkan i tydlighet. I den mån man vet vad man vill och känner.
Att genomleva smärtan i det tydliga är bättre och lättare än att genomleva smärtan i det otydliga.
Hur tydliga är ni mot varandra om vad ni tänker och känner? Vad är gissningar och antaganden?
Och vad skulle största möjliga öppenhet och tydlighet innebära?
Jag tror att det på kort sikt kan vara jättetungt men att ni båda på längre sikt i alla fall kan se tillbaka på allt och känna att ni växte genom detta tack vare att ni var öppna, tydliga och ärliga.
Eller med Cecilias tanke - tror jag - att man genom autenciteten och smärtan utvecklats till äkthet.
Lycka till med allt!
/Johnnyboy