Skilsmässa - Ett forum där man kan prata om separationer
10 September 2010 kl. 14:47:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: 'SMF - Just installerat!'

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 13
  Skriv ut  
Författare Ämne: HJÄLP!  (läst 13122 gånger)
tryggadyningen
Seniormedlem
Antal inlägg: 247

« Svara #110 skrivet: 1 Februari 2008 kl. 12:51:20 »

Hej.

Som du ser finns vi kvar! Hoppas du kryar på dig!
Ta hand om dig, lunginflamtion är inte att leka med!

Kramiz!

AnnaK
Anmäl till moderator   Loggat
tommense
Hjältemedlem
Antal inlägg: 834

« Svara #109 skrivet: 1 Februari 2008 kl. 12:48:39 »

WB! (Välkommen tillbaka)

Ick! Sådan där lunginflammation är inte kul :-( Skönt dock att höra att de har tagit hand om dig väl. :-)

Simma lugnt.
micke73
Seniormedlem
Antal inlägg: 189

« Svara #108 skrivet: 1 Februari 2008 kl. 12:19:11 »

Hej Alla!

Nu är jag hemma igen, har legat på sjukhus en vecka, Lunginflammation orsakat av virus.
Var lite läskigt att inte kunna andas själv, blev lite mycket på en gång. Men nu har jag i alla fall precis kommit hem från sjukhuset. Nu ska jag gå och sova ett tag. När jag kommer hem så möts jag av hela huset med vänner som håller på att tapetsera och måla och greja, snacka om att tårarna vällde fram. Klackarna är fortfarande fastspikade i backen lite mera nu faktiskt, man har ju en hel del tid att fundera när man ligger på sjukhus.

Ha det bra mina kära vänner, jag var bara borta ett tag men nu är jag hemma igen och sjukskriven nästa vecka mina inlägg i forumet kommer att öka dramatiskt.

KRAM
Micke
Forza
Fullständig medlem
Antal inlägg: 88

« Svara #107 skrivet: 1 Februari 2008 kl. 00:37:06 »

Micke!!!

Var är du?
Hoppas innerligt att du mår bra o att det bara är tiden som fattas för dig!
Ser fram emot att höra från dig, måste erkänna att jag är lite orolig samt att jag saknar dig!!
Hos mig är allt finemang, har lite svårt att vara själv i hemmet är mkt ute med vänner,jobb och träning och smider planer för ett uppsving i "karriären" jäkligt inspirerande måste jag säga.
Nej nu bara måste du höra av dig eller har ni snöat inne där uppe  Glad
Här på "bästkusten" är det banne mig risk att man blåser iväg och snart hamnar i Danmark, man fär regnet upp i näsan när man går ut  Obeslutsam

Snälla hör av dig min vän

Tänker på dig mycket

varma kramar till dig

Keep your spirit high
Sylvia

Forza
Fullständig medlem

« Svara #106 skrivet: 28 Januari 2008 kl. 07:48:12 »

Hej Micke!

Hoppas du mår bra och att du haft en bra helg!
Tänkt på dig ihelgen men varit upptagen o INTE fått komma fram till sonens data (han vaktar den där tingesten med sitt liv, så jag har tagit en nummerlapp, får se när det blir min tur) Med glimten i ögat (blinkande)
Hör av dig hjärtat så jag vet att allt är OK med dig
Allt lungt på min front, lite trött bara (självförvållat iof)  Rullande ögon (ironi)!
Tänk vad livet är föränderligt, både på gott o ont (i detta fall gott) lite ångest, men håller i sig max 2 sekunder och mkt sällan!

Kram Sylvia
Ello
Fullständig medlem
Antal inlägg: 40

« Svara #105 skrivet: 25 Januari 2008 kl. 21:30:50 »

Hej Micke!

Jag blir så..... vad ska jag kalla det... avundsjuk, nej, jag finner inga ord. Ska försöka förklara; jag skulle önska att jag var där du är nu i sinnet! 
Tycker det är självklart att hon ska betala för sig! Du är väl ingen välgörenhetsorg?!

Vi "hörs" väl??

Varma krya på dig kramar! / Ello
Klara
Juniormedlem
**
Antal inlägg: 11

« Svara #104 skrivet: 25 Januari 2008 kl. 09:17:09 »

Glad
På tal om hus och lägenhet. När mina föräldrar skulle skilja sig efter flera år av  gräl och kronisk otrohet, skulle min far hjälpa mor att flytta till lägenhet. Efter att de flyttade hela dagen tunga möbler. blev de jätte trötta och far frågade om han får övernatta. Och modern var så pass trött att hon orkade inte gräla med honom så han fick stanna. Och så stannade han nästa 40 år och de bor fortfarande tillsammans. De grälade väldigt mycket och våldsam under hela min uppväxt som gjorde mig förståss både ledsen och orolig. En gång när de grälade hörde jag konstiga ljud från förådet, och jag trodde att det var mamma som grät. När jag kom dit kystes de två. Efter detta struntade jag fullkomligt i deras gräl. De är i 70-års ålder nu, har fortfarande inte slutat med sina löjliga gräl, fastän de gör det inte så ofta längre och det konstigaste av allt är att de båda tycker att de har det bra tillsammans.
Och det var jag under hela min uppväxt som hoppaddes att de skiljer sig någon gång!
Förresten har någon läst boken Saker min sambo och jag tyckte olika om, skriven av Sabina Strand? Mycket humor i en sorglig situation. Uppepande. Att rekomendera.
Forza
Fullständig medlem

« Svara #103 skrivet: 24 Januari 2008 kl. 15:37:31 »

Hej Micke!

Låter förnuftigt av dig bra att du har klackarna i backen o inte i taket. Stå på dig och gör så att det blir rättvist. Alla ser om sitt egna hus o det skall du med göra!
Go boy!!!!

Puss på dig o  snuviga snoken

micke73
Seniormedlem

« Svara #102 skrivet: 24 Januari 2008 kl. 11:50:15 »

Tack Jenny, det är bra att ha många synsätt på ett stort "problem".

Nu är all telefoni och bredband mm fixat, ännu en överkliven tröskel. Förresten på sågverket tog dom inte ADSL, dom hade ju redan brädband............ Inte slåss nu, det bara liksom flög ur mig.

Det har slutat snöa nu och solen kikar fram, HÄRLIGT med lite solsken i ansiktet! Vi pratade vidare efter besöket hos Telia om hur vi ska göra med huset och kom väl fram till att om nu inte värderingen blir för hög så löser jag nog ut henne, skönt för henne med en slant på banken och skönt för mig med en massa lån........ Nu blir det nog inte så överjävligt mycket lån, och samtidigt får jag bo kvar där man liksom har rotat fast sig, och barnen har sin " gamla trygghet" varannan vecka. DET känns mycket SKÖNT! Jag är ju trots allt en sån där mektok och ska och kan (för det mesta) laga allt möjligt själv, och då flytta till en lägenhet, Nja då får jag nog limma madrasser på väggarna i nåra månader.

Ha det så bra som ni kan ha det!!!!
Kram
Micke

Jender
Seniormedlem
Antal inlägg: 204

« Svara #101 skrivet: 24 Januari 2008 kl. 11:28:23 »

Hej Micke.

Ni verkar ha löst huset bra men jag tänkte ändå ge dig bilden av hur VI har gjort.

Det var min sambo som ville separera. Vi äger huset gemensamt och har lån som är ungefär lika höga som värdet på huset, detta för att vi "lånat" upp på huset så att han kunde betala sin restskatt o.s.v (han är mycket slarvig med pengar och driver eget företag och lever ganska ofta över sina tillgångar, men det syns ju inte förrens restskatten kommer).

Han sa att jag gärna fick behålla huset vilket jag gärna gjort, MEN jag har ingen möjlighet allt till detta tyvärr då jag sitter i en mycket dålig ekonomisk sits (arbessökande utan a-kassa). Då bestämde vi att han skulle ta över huset och han köpa ut mig, eller rättare sagt ta över både hus och lån eftersom det blir ungefär +-0, kanske lite pluss med lite tur. Hans planer var att renovera lite och sedan sälja med lite vinst.

Han "slängde ut mig" och jag hade tur att hitta en lägenehet 20 dagar efter att han sa att han ville separera. Bodelningen drog han dock ut på och vi bestämde då att han skulle betala huset eftersom jag fick inte fick bo där och har en egen hyra att betala. Vi har nu dock bestämt oss för att sälja villan eftersom hans nya tjej inte kan tänka sig att bo utanför stan. Han betalar alltså driften av huset + ränta + amortering. MEN det han amorterar får han "tillbaka" när vi säljer huset så att säga.

Det är så vi har gjort och det funkar bra. Jag hade aldrig haft någon möjlighet att betala nått till huset + min egna hyra, jag går redan på knäna som det är idag.

Jag väntar nu på hans nästa steg mot att sälja huset, han sa att han ville kontakta mäklare så jag lämnar det åt honom. Sedan hjälps vi åt att fixa till huset innan värdering och visning.

Jenny

micke73
Seniormedlem

« Svara #100 skrivet: 24 Januari 2008 kl. 09:18:45 »

Nu ska jag och exfrun till Telia och fixa allt med mobiler, telefoner, internet mm.
Ännu en sak som man måste "fixa", pust, börjar bli mycke nu. Men det måste ju göras, det är kostsamt på alla plan att skiljas. Skitväder också, blötsnö, blåst och grå himmel. Ja,ja, det blir väl bättre det med så småningom.

Ha det bra mina kära vänner!!
Kram
Micke
micke73
Seniormedlem

« Svara #99 skrivet: 24 Januari 2008 kl. 07:54:36 »

Du har helt rätt mischa, naturligtvis så ska vi sätta allt på pränt och låta en jurist se över det och sen skriva på, för även om vi skiljs som vänner nu, vilket vi gör, så vet ju ingen av oss hur det ser ut om ett halvår eller så, då är det mycket mycket viktigt att det finns legala papper på allt. Vi kommer att ha barnen varannan vecka och hon tar barnbidragena och vi jämkar då underhållet som jag skulle betalat till henne, det är vi överens om. Då behöver inte jag köpa kläder mm till barnen (fick inte heller göra det, vart nåt snack om att det måste matcha med??) Cheesy Självklart köper jag också kläder till barnen om det behövs, men jag blev kommenderad till max underkläder och t-shirts??? Undra om det kan bero på min fantastiska (eller inte) färgkänsla?? En sak som är väldigt viktig för mig är just jämkningen av underhållsbidraget, det gör att jag skulle rent ekonomiskt kunna behålla huset och barnen vill inget hellre än att jag ska göra det. Men som sagt då gäller det att ha papper på det, för om nu min exfru hittar en ny man om ett tag så kan dom begära underhållsbidrag retroaktivt, kan bli en enorm ekonomisk smäll för mig. Så det gäller för oss båda att gemensamt komma fram till den bästa lösningen för alla inblandade. Det lutar åt att jag löser ut henne ur huset och behåller det till mig och barnen, men jag måste sätta mig ner och ta fram alla fasta kostnader på huset från det senaste halvåret, men det bör inte vara nåt problem. Jag gjorde en grov kalkyl igår kväll, verkligen ingen glädjekalkyl, och kom fram till att jag bör ha ca. 4500kr över när allt är betalt, inklusive bil, mat, telefon, TV, internet, ja, allt. Då räknade jag på driftskostnader som vi har nu, alltså på en familj med 5 personer som duschar, tvättar, lagar mat, mm, mm och den kostnaden kommer ju att halveras så det bör bli mer slantar över ändå. Jag tror att jag kommer att göra så här, vi står kvar som ägare bägge två i 3 månader till, då kan vi bägge se den ekonomiska helheten bättre.

Må väl mina vänner
Kram
Micke
mischa
Fullständig medlem
Antal inlägg: 46

« Svara #98 skrivet: 24 Januari 2008 kl. 06:46:10 »

Hej Micke73!

Det är en intressant fråga du tar upp och någonstans blir det naturligtvis så att båda kommer att upptäcka att en skilsmässa även har ekonomiska konsekvenser. Så länge ditt ex är hälften ägare av huset är det inte mer än rätt att hon delar på räntorna och amorteringarna. Omvänt kan det leda till att hon vill bli "utköpt" av dig. Balansgången är svår här. Är det delad omvårdnad ni har? Bor barnen mest hos dig? För ofta regleras ju skillnaden i lön denna vägen. Då våra barn inte bor hos mig (tyvärr, men det är svårt i en 2a) betalar jag en summa till min hustru. Detta belopp tar hänsyn till att jag tjänar mer - att det sedan blir omvänt när jag har betalat detta belopp till henne + barnbidrag+egen lön är en annan sak. Visst hon har också andra omkostnader, mat för 3 osv. Möbler osv är sedan ett annat kapitel. Har blivit "stammis" på Myrorna, små Smulor och allt vad de heter. Inte för att jag tycker om begagnat eller av ideela skäl utan av krasst ekonomiska.
Jag tror att det är viktigt att ni sätter er ner och går igenom vad som ska betalas av vem osv. så att det finns klara "spelregler" som ni båda har accepterat. Kanske rent av i skriven form.

Mischa
micke73
Seniormedlem

« Svara #97 skrivet: 23 Januari 2008 kl. 20:15:14 »

Bugar och bockar!!

Nej, klart du inte "förlorar" mig vill du ha mig som vän så finns jag här, det är 100% SÄKERT!!

Vad skönt att du fick sova ordentligt och att du känner dig glad, då blir jag också glad ser du.
Ja, allt väl, mycket väl faktiskt, har snackat med exfrun ikväll om hur vi ska göra med huset och om vi ska stå som ägare bägge två så får hon faktiskt pröjsa hälften av räntan och amorteringarna, det hade hon inte väntat sig. Det kanske låter hårt men varför ska jag vika mig snällt och betala allt bara för att jag tjänar mer?? Nä, nån rättvisa får det vara, så länge vi har gemensamma lån så får hon gott betala hälften. Jag har kan man säga satt klackarna i backen, men jag ställer inga orimliga krav. Ränta och amortering på huslånet och billånet får hon betala hälften av, bilen ska vi ju sälja eftersom ingen av oss vill ha den kvar och vi står båda på lånen. Värme, vatten, sophämtning, el pröjsar jag eftersom jag bor ju kvar i kåken det är självklart, men hon hade räknat med att jag skulle betala det andra med, nänämän inte! Varför skulle jag betala allt för att hon flyttar härifrån?? Nä, jag ska ha mina slantar åt mig och mina barn. Vad hon gör av sina pengar det har inte jag med att göra och det tänker jag inte lägga mig i heller. Detta låter kanske kallt men det är inte frågan om det, jag har bara sytt på mer skinn på den nu snuviga snoken. Som ta idag, inte min sak att lägga mig i egentligen men jag kan tycka, Hon behöver möbler i sin nya lägenhet men väljer att köpa en jacka för 700 spänn, poff inga pengar kvar, hon har 4 fullt fungerande och hela jackor sen tidigare, och sen tro att jag ska säga, jamen ta min byrå och skänk och fotölj durå så köper jag nya. Det tycker inte jag är särskilt rättvist. Som ni säkert märker är jag lite småförbannad just nu, men vi bråkar inte eller så utan jag har bara gjort klart vad som gäller, har hon inte pengar så får hon väl låna av sina föräldrar då, jag kan låna henne pengar om det kniper men hon får fråga mig, jag tänker inte erbjuda henne det.

Missförstå mig inte nu, hon kommer för all framtid att ha en plats i mitt hjärta, men som mamma till mina barn inte som hustru eller älskare. Och behöver hon en slant så får hon låna, inget snack om saken, men då ska det gå till jackor till barnen och inte till hennes jacka punkt slut.

Tycker ni jag är orimlig eller tjurig??
Kommentera jättegärna, jag är lite kluven själv i mitt tankesätt, jag kommer inte tycka illa om någon oavsett svar.

Kramar
Micke
Forza
Fullständig medlem

« Svara #96 skrivet: 23 Januari 2008 kl. 18:39:14 »

Alltså Micke!
Dig vill jag inte "förlora" klart jag hör av mig. Hoppas du mår bättre o att sandpappret hunnit slipas ner ngt.
Jag sov som en stock i NIO timmar snacka om att man börjar bli för gammal för att vara ute o svira o sen jobba  Med glimten i ögat (blinkande) Glad!

Är på jobbet o nu kommer alla som ska träna Yoga kl: 19.30 pust, står i receptionen extra ikväll ser du!
Ler o ser riktigt glad ut känner mig oxå så!
Hoppas allt är väl med dig min vän
önskar dig all lycka
sänder här... vänta nu kommer det...massor av kraft, värme o jäklar anamma (fast det har du redan)
kram och sov gott
Sidor: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 13
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!